Önnel is előfordult már, hogy nem tudott bejutni a saját autójába? Ennek számos oka lehet: lemerült az akkumulátor, bent felejtette a kulcsot, vagy éppen nem szakszerűen cserélt elemet a távirányítóban. Szabó Dénes autózárnyitó specialista szerint mindenkivel életében legalább egyszer előfordul, hogy kizárja magát a járművéből. Ha már megtörtént a baj, több megoldás is kínálkozik, amivel hosszabb-rövidebb idő alatt újra bejuthatunk. De a legjobb, ha a szakértő tanácsait követve elkerüljük az ilyen szituációkat.
A kocsin kívül rekedés, vagyis az, hogy nem tudjuk kinyitni az autónkat, egy elég régi probléma, amit régebben még a karosszérialakatosok orvosoltak, sőt, sokszor akár még házilag is meg lehetett oldani a problémát. A ’90-es évektől azonban már egyre bonyolultabb zárrendszerekkel látták el az autókat, amivel természetesen nem a slusszkulcsot elhagyó tulajdonosokkal akartak kibabrálni, az volt ezzel a céljuk, hogy megnehezítsék az autótolvajok dolgát.
Az 5 leggyakoribb ok
Leggyakrabban azért rekednek az autójukon kívül a vezetők, mert bent felejtették a kulcsot a járműben. Ezután az akkumulátor lemerülése következik. Régen még bovdenek és rugók mozgatták a zárakat, most már egy elektromosan vezérelt központi zár került ezek helyére, aminek a működéséhez 6V áram kell. Bizonyos típusoknál ha nincs ennyi, akkor többnyire még kulccsal sem működik a zár.
A harmadik leggyakrabban előforduló probléma a távirányító elromlása. „Ilyenkor általában a távirányító nem ismeri fel az autót, elveszti a programozását. Ez akkor is előfordulhat például, ha valaki otthon cseréli ki az elemét” – mondta Szabó Dénes. A szakértő hozzátette: egyesek úgy védik az autójukat a betörés ellen, hogy ledugózzák a zárakat, vagyis eltakarják a kulcsnyílást, így csak távirányítóval lehet kinyitni az ajtót. Viszont ha a távirányító elromlik, náluk még nagyobb a baj, ezért érdemes valami vészmegoldást kitalálni.
A negyedik ok, hogy a zárral van probléma: elromlik, feltörik, vagy eltörik, a top ötös lista utolsó helyén pedig az elhagyott kulcs áll.
A felsorolt hibák mellett azonban még egy másik problémakörről is meg kell emlékezni – hívta fel rá a figyelmünket Szabó Dénes: „Többször előfordult már a praxisomban, hogy azért hívtak, mert az autótulajdonosok a kutyájukat vagy éppen a gyereküket zárták be véletlenül, ami a nyári hőségben akár végzetes is lehet.”
Néhány márka problémásabb, mint a többi
A német gyártású gépjárművek, például a Volkswagenek, az Audik, a BMW-k sok esetben még problémásabbnak is számítanak, ugyanis ezekre a márkájú kocsikra jellemző, hogy ha először a csomagtartót vagy a hátsó ajtót nyitjuk ki a távirányítóval, az autó pár perc múlva lezárja önmagát, mert azt gondolja, hogy a sofőr meggondolta magát, nem indította el a motort, biztos figyelmetlenségből hagyta nyitva az autót. Pedig lehet, hogy direkt nem zártuk be magunk után a kocsit, esetleg még a kulcsot is a kocsiban hagytuk.
„Hiába ülünk a kocsiban, ha nincs nálunk a kulcs, nem tudjuk kinyitni. A gép lereteszeli a belső kilincseket, hiába van nyomógomb, kulcs nélkül az sem működik” – összegezte a probléma lényegét Szabó Dénes autózárnyitó specialista.
Dupla kulcs vagy kivezetékelés
A probléma megelőzhető egy kis előretekintéssel, tudtuk meg a szakembertől, aki mindenkinek azt tanácsolja, hogy legyen két kulcsa az autójához. Az egyiket tartsuk egy biztonságos helyen, távol a másiktól – akár a párunkra is rábízhatjuk. Szabó másik tanácsa, hogy vezetékezzük ki az autót, vagyis egy plusz kábelt húzzunk ki az autón kívülre, hogy elérhető legyen az autó zárt állapotában is, így az akkumulátort könnyebben fel tudjuk tölteni.
Nem érdemes betörni az ablakot
Bár megoldási kísérletből sokféle létezik, nem mindegyik működőképes. Sokan betörik az ablakot, mert azt hiszik, ez olcsóbb és gyorsabb módszer. Pedig törött ablakú kocsival nem lehet közlekedni, sőt, a tárolását is meg kell oldani; nyílt utcán nem parkolhatunk vele, akkor bárki feltörheti. Vagyis lehet, hogy az autóba villámgyorsan be tud szállni a tulajdonos, de ezzel a problémája még nem oldódott meg, hiszen egy másikat idézett elő vele. Szabó tapasztalatai szerint az is megtörtént már, hogy a kint rekedt autósok szóltak barkácsolásban jártas ismerőseiknek, esetleg YouTube-videók segítségével próbáltak bejutni a kocsijukba. Mások az autómentőket hívják, de ők sem tudnak mindig segíteni, csak annyit tehetnek, hogy egy dróttal benyúlnak és meghúzzák a kilincset, de ez nem működőképes kísérlet az összes autónál, ráadásul az autót is összekarcolhatják közben.
Ha megvan a baj, szakértőt kell hívni
A legjobb megoldás az, ha olyan szakembert hívunk, aki kifejezetten autózárakkal foglalkozik. Ilyen például Szabó Dénes is, aki eredetileg ugyan autóvillamossági szerelőként végzett, a központi zárak beszerelésével foglalkozott, de aztán másfelé sodorta az élet, és előbb lakás-, majd autózárakon kezdett dolgozni.
„Németországban és Angliában is tanultam, mivel idehaza nem voltak olyan képzések, ahol fejleszteni tudtam volna a tudásom. Sosem hittem volna, hogy hivatalosan autónyitással fogok foglalkozni, és ezt oktatni is fogom” – mesélt nekünk szakmai múltjáról a zárszakértő (https://villamautonyitas.hu), aki pályafutása alatt már több mint 5 000 autózárat nyitott ki.