Kámán Albert legutóbbi alkotása 24 díjat nyert a világ különböző pontjain, köztük a legjobb kisfilm, és legjobb rendezés kategóriájában, valamint az European Cinematography Awards 2019-ben a legjobb európai kisfilmnek választotta, Albert pedig megkapta a legjobb európai operatőrnek járó kitüntetést. Legújabb szerzői filmje, a MAGÁNY magánfinanszírozásból, önerőből készül, forgatása az év végeztével befejeződött, viszont az utómunkálatok jelenleg is tartanak.
Kámán Albert korábbi filmjéhez, a Hazughoz hasonlóan, ismét a párkapcsolati elhidegülést helyezi fókuszba, ezúttal viszont a COVID okozta izoláltság témakörén keresztül vizsgálja azt. Célja a jelenleg is fennálló járványhelyzeten keresztül bemutatni a modern társadalmi problémákat, melyek felerősödve jelentkeznek a pandémia okozta fokozott elszigetelődés következtében.
“A fókusz a járványügyi helyzet egészségre, gazdaságra gyakorolt hatásán van, de nincs elég hangsúly azon, mi történik a négy fal között, hogyan küzd meg az egyén, a családok a magánéletben a megváltozott körülményekkel. A filmben szeretnénk szemléltetni a jelenkori társadalomra jellemző rossz problémakezelést, amely legtöbbször a kommunikáció hiányából adódik. Az emberek a hozzájuk közel álló személyekkel össze vannak zárva, mégsem beszélik meg a problémákat, hanem falakat húznak maguk köré, gondolataikba mélyednek. Élhetünk társaságban, mégis elszigetelve a másiktól. Magányosan.” – nyilatkozta a rendező.
A pszichedelikus atmoszférájú, lélektani kisfilm főszereplője otthoni munkavégzésre kényszerül, így sokkal több ideje jut önmaga és környezete fürkészésére. Közvetlen szomszédjuk helyére egy ifjú pár költözik. Otthona rabságában a szomszédból átszűrődő beszélgetések hatására fokozatosan ráeszmél saját házasságának bizonytalanságára, s ennek következményeként egyre gyanúsabb jelekre lesz figyelmes felesége viselkedésével kapcsolatban.
A forgatókönyv a színészek játékára építi történetét, amit az ígéretes casting is mutat. A főszerepben a tavalyi év egyik legnagyobb felfedezettje, a Katona József Színház egyik vezető színésze, az erdélyi származású Bányai Kelemen Barna, aki a nagysikerű Toxikoma című filmben a nagyközönség számára már bizonyította kiemelkedő színészi kvalitásait.
“A külsődleges cselekményfordulatok helyett a főszereplő belső világát helyeztük fókuszba, az ő szemén keresztül követjük végig a teljes történetet. A covid miatt a legtöbb embernek valamilyen formában szembesülnie kellett az elmúlt időszakban a filmben felmerülő problémákkal – mint a bezártság okozta frusztráció, vagy a szociális és fizikai kontaktus hiánya – így könnyen azonosulni tudnak a karakterrel. Csak a néző van beavatva, min is megy keresztül a főhős. Ez adja a drámaiságát.” – Bányai Kelemen Barna
Felesége szerepében Bánfalvi Esztert láthatjuk, akivel tökéletes párost alkotnak, hiszen a való életben is jegyben járnak. A művésznőt jelenleg a nagy sikernek örvendő “Nem baj, majd megértem” című darab főszereplőjeként csodálhatjuk meg a Jurányiban.
A filmben továbbá feltűnik az Orlai Produkció színésze, Pataki Ferenc is, és egyúttal az Apatigrisből és Egy Nyári kalandból már ismert Schmidt Sára, akit a könnyed televíziós produkciók után, most először láthatunk komoly hangvételű szerepben. Ahogyan Kámán Albert korábbi filmjében, itt is feltűnik egy rövid cameoszerep erejéig a Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, Lukáts Andor.
A film operatőre Pápai Dániel, akinek különleges látásmódja, már számos kisfilmnek egyedi képi világot teremtett. Tehetségét mi sem bizonyítja jobban, minthogy korábbi kisfilmjei megannyi nemzetközi fesztivál elismerésével büszkélkedhetnek.
A cselekmény vérbeli kamaradráma lévén egyetlen helyszínen játszódik, de Kámán Albert – aki nem csak rendezőként, de operatőrként egyaránt dolgozik a filmgyártásban – különösen nagy hangsúlyt fektet a vizuális megjelenésekre. A film művészeti vezetőjével, a Young Art Galéria képzőművészével, Nagy Nikolett Colettel szorosan együttműködve, több hónapos előkészületekkel álmodták meg a film egyedi látványvilágát, melyben segítségükre volt Fügedi Balázs a Magyar Állami Operaház egyik kiemelkedő díszlettervezője. A film helyszínéül szolgáló lakást a többszörösen elismert festőművész Weiler Péter tervezte, aki képzőművészként nem csak képeket, hanem belsőépítészeti tereket, lakásokat is tervez és épít.
Ezenfelül még olyan ismert képzőművészek is csatlakoztak műalkotásaikkal a független produkcióhoz, mint Szőke Gábor Miklós, Murakami Patrick, Téglás István vagy Labrosse Dániel. A készítők eltérő stílusú, mégis a film látványvilágához illeszkedő alkotókat kértek fel, hogy mutassák be saját látásmódjukon keresztül, mit jelent számukra a magány.
“A képzőművészeti alkotások fontos motívumrendszer szerint épülnek fel, amit a főhős lelkivilágának torzulása és a folyamatos frusztrációk hoznak előtérbe. “ – Nagy Nikolett Colette
A stáb jelentős része a Metropolitan Egyetem hallgatóiból tevődött össze: Nagy Nikolett Colette art direktor, Wasilewski Laura jelmeztervező, kellékes, Baturay Ertas segédoperatőr, és még számos különböző szakról csatlakoztak szakmai elhivatottságból hallgatók a projekthez.
A hazai premiert követően, rendhagyó módon egy művészeti kiállítás keretein belül is megcsodálhatja majd a nézőközönség a filmben megjelenő művészeti alkotásokat limitált vetítésekkel egybekötve.
A forgatás az év végeztével befejeződött, az utómunkálatok idén folytatódnak, a hazai bemutatóra viszont még várni kell. A film a nemzetközi fesztiválokon való megmérettetéseket követően lesz látható Magyarországon. A Magány című produkció alacsony költségvetésű függetlenfilm, amely a Blend41 Filmstúdió technikai támogatásából és rengeteg elhivatott szakember szívességéből valósulhatott meg.