EURÓPAI INSPIRÁCIÓ – Várdai István, a Liszt Ferenc Kamarazenekar vezetője bemutatta az együttes új Zeneakadémiai-bérletét

A legismertebb hazai kamarazenekar minden koncertjén kinyílik egy képzeletbeli ablak, ahonnan kitekinthet a közönség a nemzetközi zenei élet folyamataira, irányzataira és persze a trendekben kulcsszerepet játszó művészekre. Egyre gyarapodó rajongó táborukat a Zene világnapján, október 1-én várják először a klasszikus zene szentélyébe, majd 2023 januárig további három, különleges bérleti koncertre kerül sor.

 

A zenei ünnephez kötődő nyitóhangversenyen az együttes világklasszis művészeti irányítójával, Várdai István csellóművésszel igazi bravúrra készül: két népszerű Haydn-csellóverseny után, nagyzenekarrá bővülve, Várdai vezényletével, Beethoven monumentális Eroica-szimfóniáját szólaltatják meg. A Liszt Ferenc Kamarazenekar reflektorfénybe állítja, amit művészi hitvallása alapjainak tekint: a klasszikus zene örökérvényű szépségét és a fiatal művészek szakmai segítését. A Mesterjáték-projekt keretében a szimfónia előadásakor köztük ülnek majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatói, a mentorált, tehetséges ifjú zenésztársak. (2022. október1. 19.30)

 

A második koncert a világ leghíresebb szerenádjával, Mozart Kis éji zenéjével indul, amit Mendelssohn op. 25-ös, g-moll zongoraversenye követ. Két olyan közönségkedvenc művet választottak tehát, melyeknél – pont a népszerűségük miatt – alaposan meg kell küzdeni a sikerért. Az együttes angol vendége, Benjamin Grosvenor először lép fel Budapesten, azután, hogy a nemzetközi zenei élet legjelentősebb helyszínein már nagy sikert aratott érzékeny, kiforrott zongorajátékával. A szünetről visszatérő közönségre egy zenei kuriózum vár: Arenszkij 1895-ös keltezésű vonósnégyesét hallhatják, vonószenekari változatban.

(2022. november 9. 19.30)

A bérlet következő előadásáról Tfirst Péter koncertmester a következőket nyilatkozta: „Számomra ez a koncert a legizgalmasabb a sorozatban, a zenekar számára meg talán ez lesz a legnagyobb szakmai kihívás”. A műsorra tűzött Hartmann-kamaraconcerto kapcsán még zajlik a kutakodás, feltételezhetően magyarországi bemutatóként hangzik majd el.
Liza Ferschtmann, a Beethoven-hegedűverseny szólistája az európai klasszikus zenei élet egyik meghatározó alakja, kiemelt szerepet kap a koncerten, szólójátéka mellett vezeti is zenekart, a különleges zenekari felállást igénylő Hartmann-műben pedig együtt „kamaráznak”. A klarinétszólóra a spanyol Pablo Barragán, a Barenboim-Said Alapítvány professzortanára érkezik Budapestre.

(2022. december 4. 19.30)

Emmanuel Pahud magáénak tudhatja azt a legnagyobb szólistákra jellemző erényt, hogy nem egyszerűen eljátssza az adott művet, hanem elmeséli. A briliáns technika, a virtuozitás persze feltétele ennek, de színpadi varázsának, érzékszerveinket lekötő erős jelenlétének a magával ragadó zenei mesemondó szerep az oka. Hogy ez a Liszt Ferenc Kamarazenekarral közösen különösen jól működik, már több nagysikerű koncert is bizonyítja. Műsorukban a romantika lesz a fő irányvonal, Schumann, Mendelssohn, Fauré és Franck egy-egy, a formációhoz átalakított művével. Az együttes világhírű fuvolaművész vendégével zárja Zeneakadémia-bérletét, de egyben ez az esemény nyitja meg a megalakulásának 60. évfordulóját ünneplő kiemelt rendezvények sorát. (2023. január 16., 19.30)

 

Bérlet és jegyinformáció: https://www.lfkz.hu/hu/berlet-es-jegyinformacio

Jegyvásárlás az alábbi linken keresztül lehetséges: https://lfkz.jegy.hu/

 

 

 

A Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar 1963-ban alakult a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola végzős növendékeiből. A zenekar közel 60 éves fennállása alatt komoly nemzetközi hírnévre tett szert és a klasszikus zenei élet elitjének állandó szereplőjévé vált. Működésük során – Sándor Frigyes, majd Rolla János vezetésével – több, mint ötven országba jutottak el, többek között felléptek a New York-i Carnegie Hallban, a tokiói Suntory Hallban, a Sydney-i Operaházban, a Buenos Aires-i Teatro Colónban, valamint a párizsi Théatre de la Ville-ben. Az együttes, amelynek koncertmestere 2016 óta Tfirst Péter, évről évre a világ legjelentősebb koncerttermeiben, elsőrangú szólisták közreműködésével lép színpadra, akik a nagyfokú precizitás, műfaji sokoldalúság és alkalmazkodóképesség miatt előszeretettel dolgoznak együtt a zenekarral. 2020-tól Várdai István csellóművész művészeti igazgatóként kapcsolódott be a szakmai felkészítésbe és a művészi koncepció kialakításába.