A zenekarvezetők zenekara
Zenei értékközösség egy jobb világért
A virtuozitás és a felelősség víziója
A Mandoki Soulmates 2022. augusztus 19-én 19 órakor nagyszabású szabadtéri koncerttel ünnepli a “30 éve Lelkitársak” jubileumi évének kezdetét Budapesten, a történelmi Budai Várban, a Szentháromság Téren.
Erre a különleges alkalomra a dalszerző, producer, dobos és énekes Leslie Mandoki a Soulmates nagy létszámú zenész csapatával lép színpadra olyan világklasszis rock- és jazz ikonok társaságában, mint Nick van Eede, Al Di Meola, Mike Stern, Randy Brecker, Till Brönner, Richard Bona, Tony Carey, Deobrat Mishra, Fausto Beccalossi és a budapesti zenei legenda Szakcsi Lakatos Béla.
“Nagy örömmel várom, hogy megünnepeljük a Soulmates 30 éves fennállását” – mondja Leslie Mandoki, a zenekar alapítója. “Jubileumi évünket egy nagy szabadtéri koncerttel fogjuk kezdeni a szülővárosomban, ahol a zenekar víziója tinédzserkoromban megszületett. A korai 70-es években, a kommunista diktatúra idején a budapesti “underground” sötét próbatermei adták a helyet, az otthont, ahol cenzúrázatlan szövegekkel megszületett és mára kiteljesedett művészi koncepció. Tehát bizonyos értelemben itt bezárul egy kör a Lelkitársak számára is.”
Mandoki 20 évesen a Bem Rakparton lévő Rock Klubban játszott a “JAM” nevű zenekarával. Ez volt az igazi budapesti “underground”, a cenzúra elleni értelmiségi diákellenzék melegágya. Zeneileg Mandoki a kor nagy brit prog-rock zenekarainak hatása alatt állt, mint például a Jethro Tull, az “Emerson, Lake & Palmer”, a korai Genesis, a Yes vagy a Supertramp. Mandokit már akkoriban lenyűgözték az intellektuális, költői és társadalompolitikai szempontból releváns szövegek, valamint a kompozíciós szempontból pedig nagyszerű művek izgalmas harmóniai struktúrákkal, az igényes produkciók és hangszerek mögött igazi személyiségek. “Amit hiányoltam a progresszív rock világából, az a New York-i jazzrocknak a virtuozitása és a brilliáns szólisztikus előadások voltak. Különösen Miles Davis Bitches Brew-jával és az összes formációval, amely később ebből fejlődött ki, mint a Mahavishnu Orchestra, a Return to Forever vagy később a Brecker Brothers” – meséli a művész.
“Már akkoriban a JAM-mel is megpróbáltam a kettőt összeolvasztani, vagyis a brit progrock és az amerikai jazzrock értékeit egyesíteni. Ez volt az én vízióm.”
Miután Mandoki és zenekara a kommunista Magyarország diákellenzékének zenészeként fájdalmas tapasztalatokat szerzett a cenzúrával és fellépési tilalmakkal kapcsolatban, végül azt is közölték vele, hogy soha nem kaphat útlevelet. 1975-re érett meg benne a disszidálás elhatározása, azzal a céllal, hogy művészi elképzeléseit szabadon megvalósíthassa. A Karawanken alagúton keresztüli kalandos meneküléssel Mandoki átjutott a vasfüggönyön, és végül a bajorországi Zirndorfban, a menedékkérők központi táborában kötött ki. Amikor Mandokit menedékkérelmének benyújtásakor terveiről kérdezték, azt mondta, hogy zenei hőseivel, Jack Bruce-szal (Cream), Ian Andersonnal (Jethro Tull) és Al Di Meolával szeretne együtt zenélni. Abban az időben ezek a zenészek karrierjük csúcsán voltak, sok millió lemezt adtak el, teltházas stadionokban és hatalmas koncerttermekben játszottak. A tisztviselő ennek megfelelően értetlenül és hitetlenkedve nézett rá.
“Éld az álmodat, és ne álmodd az életedet!” – ezt mondta édesapja, évekkel ezelőtt a halálos ágyán. Ehhez ragaszkodott Leslie Mandoki. Még néhány évbe telt, de 1993-ban, három évtizeddel ezelőtt, valóban eljött az idő:
Leslie először hozta össze a jazz és a rock nagyjait, hogy közös albumot készítsenek. Az alapító tagok között volt, Ian Anderson, Jack Bruce, Al Di Meola, valamint David Clayton-Thomas (Blood, Sweat & Tears), Bobby Kimball (Toto), Mike Stern, Anthony Jackson, Bill Evans, Randy és Michael Brecker is. Az első megjelent dalukért, melynek címe “Mother Europe” a zenekar később megkapta az ARD “Goldene Europa” díját. A zenekar 1994-ben a Sziget/Eurowoodstock Fesztiválon mint első nemzetközi zenekar adta első nagy élő koncertjét a dunai metropoliszban, 40 ezer lelkes néző előtt.
Azóta Mandoki jazz-rock csapata MANDOKI SOULMATES néven világszerte egyedülálló zenekarrá nőtte ki magát, amely eddig 11 közös albumot, számos élő DVD-t és Blu-ray-t jelentetett meg. New Yorktól Sanghajig, Sao Paolótól Miamiig, Londontól Párizsig számtalan koncerten, európai metropoliszokban élőben is meg lehetett tapasztalni a lelkitársak féktelen játékkedvét és virtuozitását. Néhány évvel ezelőtt a Süddeutsche Zeitung, Németország vezető bal liberális napilapja joggal méltatta eképp Leslie Mandokit: “Aki a hősökkel játszik!”
Az évek során sok más legendás zenei híresség csatlakozott a Soulmateshez, mint például Chris Thompson (Manfred Mann’s Earthband), John Helliwell (Supertramp), Nick van Eede (Cutting Crew), Greg Lake (Emeron, Lake & Palmer), Tony Carey (Rainbow), Richard Bona, Cory Henry, Steve Lukather (Toto) vagy Chaka Khan, akit Mandoki mindig úgy hív, hogy “az egyetlen lány a fiúbandánkban”. Néhány kiváló német zenész, mint Peter Maffay, Klaus Doldinger és Till Brönner, szintén évek óta minden albumon és koncerten játszanak.
Lelsie hagyja, hogy “hősei” zeneileg önmaguk legyenek a stúdióban és a színpadon, amit a lelkitársak ennek megfelelően értékelnek: Jack Bruce még Duke Ellingtonhoz is hasonlította, mert már a zene megírása közben pontosan tudta, hogy ki mit fog játszani később. Mike Stern elragadtatással nyilatkozott: “Egyértelműen ő a vezető. Van egy nagyon világos koncepciója, de ugyanakkor hagyja, hogy laza legyen, mert azt akarja, hogy az emberek minden dallamba beletegyék a személyiségüket…. szóval nagy szerepe van.”
Al Di Meola “magyar Quincy Jonesnak” és “az óriások vezetőjének” nevezi. Ian Anderson hozzáteszi: “Ő a mesterszakács a konyhában, az ötletgazda. Mi csak megjelenünk a munkához.”
A Cutting Crew alapítója, Nick van Eede élvezi a különleges hangulatot Mandoki zenekarvezető bandájában. “Olyan, mintha mindenki otthon hagyta volna az egóját. Nagy sztárok vannak itt, és mégis mindenki osztozik az öltözőben és a whiskyben és a történetekben …” majd hozzáteszi: “Megvan az a képessége, hogy összehozza a nagy neveket, és ők imádják ezt. Nem ismerek senki mást a világon, aki ezt meg tudja csinálni.” A soul legenda Chaka Khan szerint: “Leslie-nek van egy fajta varázsa, ami csakúgy megtörténik vele. Egyedülálló. Össze tudja hozni az embereket, a legjobbat hozza ki belőlük, és mindenkit rávesz arra, hogy együtt dolgozzanak. Olyan, mint egy alkimista és én nagyon szeretem őt.” Randy Brecker számára Mandoki “az, aki a teljes képet látja. Nélküle nem tudnánk megcsinálni. Ezért ő az igazi zenekarvezető.”
Az is tény, hogy ebből a zenakari projektból, az évek során igazi közösség és barátságok alakultak ki melyet csak érzelmesen tud kifejezni: “Nagyon közeli barátok lettünk, és állandóan beszélünk telefonon, sms-ben vagy e-mailben. Szóval ez egy igazán szoros és illő kapcsolat mindannyiunk számára, tényleg, igazán lélektársak vagyunk”. Mindennek az eredményét Greg Lake (Emerson, Lake & Palmer) foglalta össze, aki egyszerűen úgy jellemezte a Soulmates-t, hogy “az egyik legjobb zenekar, amit valaha hallani fogsz”.
Mindezek felett áll Leslie Mandoki víziója, hogy a Soulmatesszel a progresszív jazz rockot újra társadalmi-politikai aktualitásba helyezi. “A Mandoki Soulmates nem a tagok világslágereit játssza, mi egy friss zenekar vagyunk, tele kreatív lendülettel” – mondja Mandoki. Számára a zene mindig is a szabadság kifejezése volt. Zenei vízióját a szabadságról a forma és a tartalom egysége adja. Hű maradni a saját értékrendünkhöz, nem hagyni, hogy a műfaji korlátok és a korszellem irányzatai elferdítsenek, elhajlítsanak. Intellektuális, költői szövegekkel állást foglalni a társadalmi-politikai változásokról. Művésznek lenni olyan, mint tüskének lenni a társadalom húsában.
A Soulmates mint zenei értékközösség és mint zenei lázadók úgy érzik, hogy fel kell emelniük a hangjukat. “Ennek során – mondja Mandoki – egyszerűen csak megpróbálunk hitelesek, tisztességesek és őszinték lenni, illetve válaszokat adni korunk kihívásaira. Ezt a szellemiséget próbáljuk átadni a következő generációnak. Mert az “Ifjú Lázadók” számára sajnos túl sok a tennivaló a klímaváltozás, a szennyezett óceánok, a világ élelmezési problémái, a nukleáris újrafelfegyverkezés, valamint a rasszizmus, az antiszemitizmus és a megosztottság újbóli felébredése idején.
A Soulmates számos ilyen témát dolgozott fel utolsó és eddigi legambiciózusabb munkájuk, a “Living In The Gap & Hungarian Pictures” című dalaiban, amelyek a mostani “Utópia realistáknak” című koncertprogramban is szerepelnek.
A jubileumi budapesti koncerten a Soulmates a Bartók Béla témáira épülő “Magyar képek” című progresszív jazz-rock szvitjüket is újra előadja majd, így garantálva a libabőrös pillanatokat mindenféle zenebarátnak.
“Bartók a Kárpát-medence legkülönbözőbb vidékeiről származó hangokat és hagyományos dallamokat vegyítette, hogy a zene népeket egyesítő erejével üzenjen a nemzetiszocializmus fenyegetése ellen. Az összefogás gondolata tartósan inspirált engem” – magyarázza Mandoki. “Itt is bezárult a kör, hiszen ennek a Bartók-témájú szvitnek az ötlete is a budapesti underground idejéből származik. Csak évtizedekkel később vettük fel újra ezt a víziót Jon Lorddal és Greg Lake-kel együtt. Sajnos mindketten nem tapasztalhatták meg ennek a megvalósulását.”
A “Magyar képek” című műsorral a MANDOKI SOULMATES a 30 éves jubileumi évüket ünneplik közönségükkel együtt. “Nagyon várom már a koncertünket, hogy a múlt, az együtt töltött harminc év erejével és a kamaszkori álmaink energiájával és lendületével játsszunk, sok teret hagyva az improvizációnak és a virtuóz játék örömének. Szeretnénk még egyszer együtt ünnepelni az ‘Utopia for Realists’-t a közönségünkkel, majd ugyanilyen lendülettel folytatni az új albumunk munkálatait.”