Magyarországon is nagyot robban a cashback

Ott vásárolhat a többség a jövőben, ahol van pénzvisszafizetés

Világszerte rendkívül dinamikusan nő a pénzvisszafizetési rendszerek népszerűsége, és bár hazánknak van némi lemaradása Nyugat-Európához képest, végre itthon is elérhetőek a  cashback alapú szolgáltatások, és már nemcsak online, hanem a fizikai áruházban történő vásárlások esetén is. A felhasználók minden vásárlásuk után szemmel látható összeget, akár 40 százalékot kapnak vissza a kereskedőktől, akik a nyers és feldolgozott adatokkal nagyságrendekkel tudják javítani marketingtevékenységük hatékonyságát.

A piaci és fogyasztói adatokra szakosodott Statista friss elemzése szerint 2024-re a cashback kifizetések mennyisége globálisan meghaladhatja a 200 milliárd dollárt, miközben majdnem minden második vásárló arról számolt be, hogy a pénzvisszafizetési rendszerek használata kulcsfontosságú szerepet tölt be a vásárlásai során. Ugyanez a statisztika mutatott rá arra is, hogy a cashbacket kínáló kereskedők bevétele két és félszer olyan gyorsan növekszik, mint azon versenytársaiké, akik nem alkalmazzák ezt a szolgáltatást.

Zádor Balázs, a magyar fejlesztésű fintech startup, a RECASH app egyik alapítója arról beszélt, a multicégek programjai csupán arra jók, hogy a lojalitást fokozzák, de arra, hogy radikálisan növeljék vele a piaci részesedésüket, kevésbé alkalmasak. Ezzel szemben a cashback hatása szinte azonnal érzékelhető: már az első vásárlás után 50-60 százaléknyi felhasználó hű is marad az adott céghez.

A szakértő rámutatott, Nyugat-Európában a cashback népszerűsége grafikonokon is jól kivehetően növekszik. Az Európai Központi Bank 2020-as kiadványában például írt arról, hogy Írországban, Belgiumban és Finnországban kiemelkedően magas a pénzvisszafizetési rendszereket használók aránya.

Bár ebben a kimutatásban hazánk nem szerepelt, a változás szele már Magyarországot is megérintette. Ugyan néhány éve még tényleg nagyon gyerekcipőben járt ezeknek a szolgáltatásoknak az ismertsége itthon, ma százezres nagyságrendben élnek a felhasználók ezzel a rendkívül egyszerű pénzkereseti lehetőséggel.

A vásárlók a visszakapott pénzen kívül a személyre szabottabb marketingnek köszönhetően sokkal relevánsabb üzenetekkel találkozhatnak, hiszen a brandek célzottabban tudnak kommunikálni, azaz senki nem futhat bele olyan reklámokba a rendszeren belül, amik teljesen irrelevánsak a számára.

Órákon belül kapjuk vissza a pénzünket

A cashback hazai létjogosultságát jól szemlélteti a RECASH mobilapplikáció iránti kereslet: az indulás óta eltelt szűk másfél év alatt marketingkampány nélkül is 30 ezer feletti organikus regisztrációt könyveltek el, ami az ötletgazdák legoptimistább várakozásait is felülmúlta.

A RECASH mobilapp segítségével nem kell többé üzletenként különböző kártyákat felmutatni a kasszáknál vagy QR-kódok beolvasásával bajlódni, ugyanis a regisztrált felhasználók automatikus pénzvisszatérítéshez jutnak minden bankkártyás fizetést követően. Zádor Balázs alapítója elmondta, az innováció ötletét az adta, hogy nem érezték elég hatékonynak a meglévő pontgyűjtő rendszereket. Az általuk megálmodott rendszerben a hozzájuk csatlakozott partnereknél viszont tényleg semmit nem kell a felhasználóknak tenniük azért, hogy úgynevezett cashbackben, azaz pénzvisszatérítésben részesüljenek. Ráadásul a felhasználók a visszakapott pénzt teljesen szabadon használhatják fel, mely jócskán eltér a megszokott hűségprogramoktól, ahol csak az adott márkánál költhető el a kapott kedvezmény.

„Európai szinten egy nagyon új piacon vetettük meg a lábunkat, ezért is egyedülálló a kontinensen az, amit mi megvalósítottunk. Gyakorlatilag az ázsiai és amerikai adatszabályozásnál jóval szigorúbb környezetben tudjuk működtetni az adatvagyont úgy, hogy azzal a felhasználóknak is kedvezünk. Nemcsak kényelmesebb, hanem megtérülőbb megoldás ez a különféle hűségpontok gyűjtésénél” – mutatott rá a szakember.

Az indulásuktól eltelt rövid idő ellenére már olyan partnerekkel rendelkezik a RECASH, mint a ROSSMANN, a ShareNow, a Praktiker, a Penny Market vagy éppen a FoodPanda, ami jól mutatja, hogy a piaci szereplők is látnak fantáziát a pénzvisszafizetési rendszerekben.