Heinrich von Kleist: Homburg hercege

Különleges utazás a tudatalatti mélyére

2022.10.26-án az Exit Generáció legújabb premierjét láthattuk a Hatszínben, Heinrich von Kleist egyik legismertebb színjátékát, Homburg herceget.

De mit is lehet tudni az Exit Generációról?

Az Exit Generáció egy független, lendületes, fiatal alkotóművészekből álló társulat. Alapítói Dénes Viktor és Farkas Ádám színész-rendezők. Azt vallják, hogy “Környezetünk, élethelyzetünk és kilátásaink azt hitetik el velünk, a jelen kor emberével, hogy a legtöbb, amit tehetünk, hogy lehetőségeink közül a legkevésbé rosszat választjuk. Korunk nagy krízisei, mint a klímaválság, a globalizációs problémák, a politikai megosztottság, a társadalmi egyenlőtlenségek éleződése, vagy akár a koronavírus, hihetetlenül erős nyomást helyez mindannyiunkra és bizonytalanságot szül. A szorongásból gyűlölet fakad, mely szétfeszíti nem csak a közösségeket, de az egyént is.” Az Exit Generáció tagjai úgy látják, hogy eltévedtünk, mindannyian útvesztőben vagyunk. Ezért használja a társulat szimbólumként a labirintust. A ráeszmélést, felébredést és a kitörés lehetőségét keresik, ezért is a jelmondatuk: „Van kiút!”

Az Exit Generáció stábja a Premier előtti órában az utolsó simításokat végezte és izgatottan várták a kezdést. A jegypénztárnál fültanúja voltam egy kérésnek, miszerint egy vendég a fájó lába miatt próbált a jegyéről érdeklődni. A pénztáros hölgy megnyugtatta, hogy majd meglátja, hogy itt nem lesz előnytelen hely. Bizony igaza volt, hiszen nem a szokványos nézőtér fogadta a vendégeket. A színpadot és a kijáratot egy ledcsíkkal megvilágított átjáró kötötte össze keresztülszelve a nézőteret és a ledcsíkok különböző színű fényei elképesztő hatást, élményt eredményeztek. A nézőtér ráadásul a csatatér színhelyéül szolgált, illetve a legromatikusabb jelentek is ott zajlódtak le.

Ez a darab elsősorban az illúziók elvesztéséről szól. Ez minden korban egy alap élménye lehet az embernek, azok az eszmék és szociális kapcsolatok amiket kialakít, azokban csalódnia kell. A darab azt boncolgatja, hogy mi van akkor, ha ez egy szélsőséges helyzetben történik. Főszereplőnkben, Homburg hercegben rengeteg becsvágy van, saját világában szeretne boldog lenni. Amikor a legfontosabbat, a hadparancsot hirdetik, akkor utazik el szerelme, Natalie hercegnő és a Herceg figyelmetlensége miatt, később nehézségekbe ütközik, de a Herceggel együtt a néző sem tud odafigyelni, akik ugyanúgy a Herceg helyzetébe kerülnek. A Herceg tábornokként ösztöneire, megérzésére támaszkodva a csatának a győzelmét hozza el, de a megszegett parancs miatt halálra ítélik. Ekkor kell szembesülnie azzal, hogy teljesen más a valóság, amit gondolt, leginkább az emberi kapcsolataiban. Ennek a krízisét feszíti a darab szinte az elviselhetetlenségig.

A darabban Kottowitz ezredest alakító Kertész Péter szavaival zárnám e cikket: „Nagyon rejtélyes ez a darab”, teljesen magával ragadott.

Fotóriporter: Csengery-Lengyel Tímea