Hans Zimmer az egyik legismertebb és legbefolyásosabb zeneszerző a filmiparban, aki olyan klasszikusoknak számító filmek zenéjét alkotta, mint például – a teljesség igénye nélkül – a “A karib-tenger kalózai” sorozat, a “Gladiátor”, a “The Dark Knight” trilógia, az “Eredet”, a “Düne”. Zimmer koncerteket is ad világszerte – a Hans Zimmer Live on Tour című turnéjával idén ismét Budapestre érkezett.
A látványos produkciót hétfőn láthatta a magyar közönség, amelyet én már nagyon vártam, mert a tavalyi budapesti produkciója felejthetetlen volt. Lenyűgöztek a vizuális effektek és kivetítések, amelyek a filmek hangulatát és atmoszféráját idézték fel. Ő valóban képes megérteni a mozik hangulatát, történetét, és átültetni azt a zenébe. A filmzenéi ikonikusak és könnyen felismerhetők, a grandiózus hangzás fantasztikus élőben.
Milyen egy Hans Zimmer koncert? Varázslatos. A színpadon megszámlálhatatlanul sok szereplő zenél, táncol teljes összhangban a vizuális effektekkel, fényekkel és kivetítésekkel. Hans Zimmer zenekara szimfonikus zenészekből, vonósokból, fafúvósokból, rézfúvósokból és ütősökből áll. Ezek a zenészek tökéletesen reprodukálják a filmzenék eredeti hangzását. Bizonyos dalok esetén kórus is részt vesz az előadásban, de a showt természetesen a szólisták viszik el. Hihetetlen, de sok zene esetében azokat a művészeket láthatjuk, hallhattuk a színpadon, akik az eredeti filmben is énekeltek, zenéltek. A hangtechnikusok munkája is kiemelkedő, mert a rengeteg elektronikus hangzás és effekt élő reprodukálása is tökéletes. A produkción Budapesten is közel 200 ember dolgozott azért, hogy a legmagasabb szintre emeljék ezt az estét.
A koncert az Oscar-dijas Dűnével kezdődött, amit az Eredet egy részlete, majd két szuperhős film, a Wonder Woman és Az acélember című Superman-film zenéje követett. Aztán a koncert egyik csúcspontja következett, amikor Zimmer munkásságának egyik legjobb zenéjét előadta Lisa Gerrard, a Gladiátor filmzene eredeti énekesnője. A Karib-tenger kalózai zárta az első blokkot, amelyben a kínai zenész, Tina Guo alakított nagyot – szinte magunk előtt láttuk a hajókat, kalózokat, de én leginkább Johnny Deppet láttam a lelki szemeim előtt. Majd egy kis szünet következett, hogy az erős kezdés után egy még erősebb folytatás jöhessen. Az előadás második fele a Top Gun: Maverick dallamaival kezdődött. Természetesen az örök fiatal pilóta ruhás Tom Cruise jutott eszembe a zene hallatán, akivel tovább repültem Japánba, mert Az utolsó szamuráj című film gyönyörű, szomorkás zenéje következett. Majd újabb szuperhősblokk érkezett: a közönség és az én nagy örömömre a Batman-filmek, majd az X-Men: Sötét Főnix zenéje következett. A dallamok döbbenetesen dinamikusak és számomra azért is kiemelten izgalmasok, mert valódi félelem érzést keltenek. A villogó fények, a leírhatatlanul zseniális hangzás, a látvány együtt felejthetetlen. Végül visszatért a Dűne, a Dunkirk és a Csillagok között, amely látványvilágban a csúcspont volt. Egy hatalmas diszkógömb forgott az Aréna közepén, az egész közönséget beborították az apró fények, és forogtak körbe-körbe a kis fénypontok. Olyan érzés volt, mintha tényleg a csillagok között lennénk. Mindeközben a színpadon légtornászok jelentek meg, akik szinte lebegtek ég és föld között. Amikor már azt hittük, hogy nincs hova fokozni a hangulatot, óriási váltás következett, és Afrikába kerültünk. Táncosok, dobok tűntek fel a színen és Az oroszlánkirállyal zárult a második blokk. Az eredeti énekes, Lebo M. fantasztikus hangulatot teremtett, aki lányával lépett fel. A hatalmas taps után Zimmer még két dal erejéig visszatért a színpadra, a Nincs idő meghalni James Bond zenét játszotta el és az Eredet lassú dallamaival búcsúzott. Hihetetlen, de az utolsó dal alatt olyan csendben volt a nézőközönség, hogy egy sóhajt is lehetett volna hallani. Zimmernek vastapssal és ovációval köszönte meg az estét a közönség. Én is állva tapsoltam, és alig várom, hogy ismét élőben láthassam és hallhassam az általa teremtett hollywoodi életérzést.
Miért is ilyen kiemelkedő zeneszerző a filmzenei iparban Hans Zimmer? Úgy gondolom, hogy sokrétű és innovatív – alkalmazza az elektronikus és az akusztikus hangzások kombinációját, ami különleges és egyedi zenei stílust eredményez. Sokat kísérletezik, hogy új hangzásokat fedezzen fel, amelyek kiemelkedővé teszik a filmzenei alkotásait. Egy biztos, hogy fantasztikus, életre szóló élmény volt ismét a produkció, és 1 év leforgása alatt kétszer adott teltházas koncert Budapesten az Arénában, azt hiszem ez mindent elmond.
Varga Réka Blanka