Egy felejthetetlen este a Fővárosi Nagycirkuszban: a cirkuszművészet látványvilágának és az orgonajáték szakrális szépségének találkozása a manézsban

Vastapssal ünnepelte a közönség az unikális orgonakoncerttel egybekötött, fantasztikus artistamutatványokkal fűszerezett előadást

Különleges, a világon egyedülálló összművészeti élményben lehetett része a Fővárosi Nagycirkusz közönségének az „Orgonák éjszakája” országos rendezvénysorozat keretében.

A hangszerek királynője a Fővárosi Nagycirkusz manézsába költözött! Ezen a kivételes estén nem a zene szolgálta ki az artistaművészetet, hanem az artistaművészek „kísérték” a klasszikus zenét!

Az est fantasztikus sztárvendége a Junior Prima-díjas Balatoni Sándor orgonaművész, a PTE- MK Zeneművészeti Intézet, Zenei Elméleti és Kórus tanszékvezetője volt, aki sugárzó egyéniségével, példaértékű alázattal működött együtt a Fővárosi Nagycirkusz zenekarával, táncosaival és az artistaművészekkel.

A Filharmónia Magyarország szervezésében május 18-án, pünkösd szombatján 4 kontinens mintegy 30 országában volt hallható a hangszerek királynője, ám olyan orgonakoncertre, mint amilyen a Fővárosi Nagycirkuszban volt, talán sehol máshol a világon nem volt példa eddig. Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz főigazgatója az előadást megelőző sajtótájékoztatón elmondta: Az a tény, hogy több mint 200 helyszínen – templomokban, koncerttermekben, színházakban, előadótermekben, köztereken-, orgonazene szól ezen a napon, jól bizonyítja ennek a csodálatos hangszernek a sokszínűségét. A klasszikus zene, a tánc- és a cirkuszművészet kiegészítik egymást, harmonikus egységet képeznek – dallamban, látványban, szépségben, tehetségben és szenvedélyben! – tette hozzá.

A koncert Johann Sebastian Bach: D-moll Toccata és fúga című művével vette kezdetét, Balatoni Sándor orgonaművész előadásában. Ezt követte Josef Rheinberger Abendlied című kompozíciója, amelyet az est sztárvendég-művésze és Román István, a Fővárosi Nagycirkusz zenekarának hegedűművésze adtak elő. Rheinberger zenéjére a koreográfiát Fejes Kitty, a Fővárosi Nagycirkusz Balettkarának vezetője komponálta, előadták: Bodó Zsombor, Dévai Fanni és Horváth Bence.

Majd egy kis cirkuszi zenei kalandozás vette kezdetét, Julius Fucík Gladiátorok bevonulása, Wolfgang Amadeus Mozart Egy Kis Éji Zene részletét és Zequinha de Abreu: Tico-Tico no Fubá című darabjait játszotta el közösen Balatoni Sándor orgonaművész, Arina Ermakova és Mihail Ermakov bájos kutyái, valamint a Fővárosi Nagycirkusz zenekara „kíséretében”.

Az összművészeti koncert következő tétele Johann Sebastian Bach: AIR című D-dúr szvitje volt, előadták: Balatoni Sándor – orgona, Babindák István Babi – klarinét és Román Iván – hegedű, valamint Csanády Bernát gurtnin és a Fővárosi Nagycirkusz balettkara.

Ezután egy igazán különleges zenei duett következett: Bartók Béla: Román Népi Táncok című műve, melyet Balatoni Sándor orgonaművész és Babindák István Babi, a Fővárosi Nagycirkusz klarinétművésze adtak elő. A különleges este egy modern zenei egyveleggel folytatódott, Bond Allgerettójától Edvin Martonig. A porondon Vladimir Erofeev rolla bolla produkciója volt látható: ahogyan ő egyensúlyozik, csodás szimbóluma a különböző művészeti ágak közti balansznak, harmóniának. A csúcspont pedig Niccolo Paganini Caprice No.5 című művének feldolgozása volt Balatoni Sándor orgonaművész, valamint a Fővárosi Nagycirkusz zenekarának csodálatos hegedűvirtuóza: Román Iván előadásában. A francia zeneszerő, Charles-Marie Widor: Toccatájának virtuóz szólóelőadása után az orgonaművész Ludwig van Beethoven: Örömódájával koronázta meg a felejthetetlen estét, miközben a közönség Andrejs Fjodorovs galamb számát is megcsodálhatta.

Az est zenei szerkesztője Szakál László, a Fővárosi Nagycirkusz zenekarvezetője, rendezője Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz főigazgatója volt.