Nem vagyok különösen magyar film rajongó és nem amiatt mert nem lehetne itthon olyan igazán jó filmeket csinálni, hisz itthon is van nagyon sok tehetséges színész, rendező, forgatókönyv író stb….hanem amiatt, mert valahogy a rokon, koma, kapcsolati tőkék, pályázati pénzek miatt valahogy nem igazán sikerül igazi jó filmet készíteni… nem is igazán ” jegyzik a magyar filmeket”….Abba bele se megyek, hogy sokszor olyan mintha a színészek verset mondanának…. sose tudtam megfejteni, hogy ezek magyar rendezői elvárások, vagy így sikerül… nade…Semmelweis…vártam ezt a magyar filmet, de amikor a mozikba bekerült valahogy elmentem mellette, most viszont a Netflixen sikerült megnézni… Semmelweis Ignácnak, ahogy más gondolkodóknak is, meg kellett küzdenie oly emberi tulajdonságokkal, mint például az ostobaság, sötétség, irigység, konzervativizmus és előítéletek, miközben globálisan próbálta keresni és látni az összefüggéseket. 1818-ban született, Budán egy gazdag szatócs családban. 1837-ben a pozsonyi egyetemen kezdte orvosi tanulmányait, majd 1844-ben Bécsben fejezte be, ahol orvosi diplomát szerzett. Semmelweis Ignác a bécsi általános kórházban dolgozott, ahol a gyermekágyi láz meghatározatlan okát kereste és vizsgálta.
Munkássága egyik legjelentősebb és legismertebb felfedezése, amelyet a korábbi orvosok és az idősebb kollégái általános elutasítása ellenére tett, az volt, hogy a fertőzések megelőzése érdekében az orvosoknak és a nővéreknek alaposan kezet kellene mosniuk a műtétek, szülések levezetőse előtt. Ezt az elvet a későbbiekben “a fertőzéselmélet” néven ismerték el, és ma is alapvető fogalomnak számít a modern orvostudományban.
A filmben megismerjük Semmelweis Ignác legnagyobb harcait, melyek az osztrák kollégáival folytak, akik többnyire elutasították az általa felvetett újításokat és módszereket. Bár nem hinném, hogy csak az akkori korszellemben… az orvosok hajlamosak voltak ellenállni az újításoknak és a változásnak. Semmelweis gyakran találta magát a konzervatív és rugalmatlan orvostársadalommal szemben. Az 1850-es évek végén kezdte el írni műveit a gyermekágyi lázról és annak megelőzéséről, amelyek az orvostudomány egyik alapvető művévé váltak. Sajnos, mint sok gondolkodónak, Semmelweis Ignácnak sem sikerült halála előtt elismertségét elérnie, és csak halála után, évekkel később ismerték el munkásságának fontosságát és jelentőségét az orvostudományban.
Koltai Lajos legújabb alkotása a figyelem középpontjába állítja Semmelweis Ignácot és kortársait, akikkel kiállhatatlan küzdelmet folytatott, miközben az életét alapos lélektani elemzés helyett inkább a melodráma útján közelíti meg.
A filmben a bécsi klinikára érkezik egy új ápoló, Emma, akit Semmelweis doktorhoz osztanak be. Hamar kiderül, hogy osztrák szakemberek, köztük az intézet igazgatója, Johann Klein, és Ferdinand Kollár, nem igazán Semmelweis rajongó. Emma és Ignác egymásba gabalyodnak, kapcsolatuk tele van önfeláldozással és árulással, miközben Ignác próbál rájönni a titokzatos kór igazi okára, ami mind az anyákat, mind a csecsemőket halállal fenyeget.
A film főszereplői, Vecsei H. Miklós és Nagy Katica,kimondottan jó alakításokat nyújtanak, kiegészítve egy olyan szereplőgárdával, akik hozzátesznek az élményhez. Semmelweis az életét egy olyan megoldhatatlannak tűnő ügynek áldozza, mint egy megrögzött nyomozó, aki még alvás helyett is elhalálozási statisztikákat vizsgálja. A film érzékletesen ábrázolja a korszakos feszültségeket és a tudományos rivalizálást az osztrák és magyar orvosok között. Próbálja bemutatni a tudomány és a szerelem közötti feszültséget. Míg néhány jelenet érzékletesen ábrázolja a karakterek belső rezdüléseit és a korszakos feszültségeket, más részek inkább egy túlzottan dramatizált szerelmi történetet idéznek.
Koltai Lajos filmje jó, érdemes megnézni.
//Gina
Fotó forrás: FB/ Semmelweis