Romlik a közízlés? Mi is lenne a kultúra szerepe a társadalomban?

Hova lett a valóban nagyon jó?Nekem mi a véleményed?

Az utóbbi években egyre többször a  középszerű vált “nagyon jóvá” ….társadalom elvárásai lecsökkentek, és a gyorsan fogyasztható, könnyen elérhető tartalmak uralták el az értékítéletet, ahol az egyszerűség és népszerűség felülírta a valódi minőséget. Ennek a folyamatnak a legnagyobb felelőse a média.

A silány a “jóvá” azért lépett elő, mert a kritikai gondolkodás egyre jobban  háttérbe szorult, és a piaci érdekek sikeresen emelték piedesztálra az alacsonyabb színvonalú termékeket azáltal, hogy azokat vonzó köntösbe csomagolták.

A közízlés változása egy olyan folyamat, amely a társadalmi, gazdasági, technológiai és kulturális tényezők bonyolult összjátékából fakad. Ez a változás nem feltétlenül egyenlő a romlással, de amikor a minőségi helyett a felszínesség, az egyszerűsített gondolkodás és az igénytelenség válik uralkodóvá, a közízlés valóban romlik. Fontos megérteni, hogy mi vezet ehhez a folyamathoz, és milyen szerepet játszhat például a kultúra a helyzet javításában

A közösségi média és a digitalizáció robbanásszerű fejlődése könnyen elérhetővé tette az információt, de a tartalom minősége gyakran másodlagossá vált. Visszaszorult a kreatívít gondolkodás….Az algoritmusok a népszerűséget helyezik előtérbe a minőséggel szemben, így a felszínes, gyorsan fogyasztható tartalmak kerülnek előtérbe. A vizualitás dominanciája a gondolkodás helyett az érzelmekre és az impulzusokra helyezi a hangsúlyt.

A globális kultúra uniformizálódása miatt sok helyi érték eltűnik vagy háttérbe szorul. Az egyedi, tradicionális kulturális elemeket felváltják a nemzetközileg népszerű trendek, amelyek gyakran egyszerűsített formában jelennek meg. Az oktatásban tapasztalható hanyatlás, különösen a kritikai gondolkodás és a művészeti oktatás terén, hozzájárul ahhoz, hogy az emberek ne legyenek képesek megkülönböztetni a valódi értéket a felszínességtől. Az esztétikai érzék fejlesztése nélkül a közízlés természetesen a könnyen elérhető, de kevésbé igényes tartalmak felé fordul. A fogyasztói kultúra térnyerése a mennyiséget a minőség elé helyezi. Az olcsó, gyorsan előállítható szórakoztatás és a marketing által irányított trendek hosszú távon abszolút aláássák a közízlés színvonalát.

A kultúrának az lenne a kötelessége, hogy megmutassa a minőségi tartalom erejét. Ez nem csak a klasszikus művészetek megőrzését jelenti, hanem a modern alkotások és előadok  minőségi szűrését is. A művészetek és a kreatív iparágak feladata lenne, hogy alternatívát nyújtsanak a felszínességgel szemben. De nem ez a cél. Sok esetben a  rokon,  koma nem a kompetenciái miatt ülnek a vezető székekben és ezzel el is indult a devalváció.

A kultúra lehetőséget ad arra, hogy az emberek közösen éljenek át értékes élményeket. A közösségi események, kiállítások, színházi előadások, filmek vagy helyi hagyományok ápolása segíthet visszaterelni az embereket az igényes szórakoztatás és értékteremtés irányába.

Az iskolákban és a családokban egyaránt szükség lenne az esztétikai érzék fejlesztésére. A gyerekek és fiatalok számára elérhetővé kell tenni a művészeteket, hogy kialakuljon bennük az igény a minőség iránt.

A helyi kultúra és hagyományok támogatása kulcsfontosságú. A globalizáció nem feltétlenül ellenség, de csak akkor válik gazdagítóvá, ha mellette megmaradnak a helyi sajátosságok is. Az autentikus értékek bemutatása egyensúlyt teremthet a globális és a lokális között.A médiának nemcsak a nézettséget, hanem a minőséget is szem előtt kellene tartania…. ez mondjuk már régóta  nincs.

A közízlés változása elkerülhetetlen, de hogy ez a változás romláshoz vagy fejlődéshez vezet-e, az attól függ, hogyan reagálunk rá. Innen nem úgy néz ki a történet, hogy fejlődne…sajnos..

Fotó forrás: Pinterest.com