Milliárdok nyomában// HBO_MAX – A hatalom és emberi gyarlóság tökéletes sakkjátszmája

A Showtime által megalkotott Milliárdok nyomában (Billions) nem csupán egy sorozat a pénz és hatalom világáról, hanem  sokkal inkább egy intellektuális, érzelmi és erkölcsi sakkjátszma, amely egyszerre szórakoztat és megdöbbent. A jog, a pénzügy és a hatalmi politika ötvözete egy lenyűgöző drámává áll össze, amely a modern televíziózás egyik legjobb példája arra, hogy a karakterfejlődés és az okos írás képes magas szintre emelni még a legbonyolultabb történeteket is.

A sorozat középpontjában Chuck Rhoades (Paul Giamatti) ügyész és Bobby “Axe” Axelrod (Damian Lewis) hedge fund milliárdos áll. Az ő szembenállásuk a jó és a rossz klasszikus harcának tűnhet első látásra, ám a készítők hamar világossá teszik, hogy itt nincsenek tisztán definiálható hősök vagy gonosztevők. Giamatti karaktere egyszerre számító és elvhű, míg Lewis a törvények hajlítgatása mellett érzelmi mélységet is visz egy olyan emberbe, aki elérte az anyagi csúcsokat, de nem tud szabadulni saját démonaitól.

A legnagyobb erő azonban abban rejlik, ahogyan a sorozat az etikai kérdéseket és morális dilemmákat kezeli. Minden karakter a hatalom valamilyen formája iránt sóvárog  legyen az pénz, befolyás, hírnév vagy intellektuális fölény. Wendy Rhoades (Maggie Siff) személyében ráadásul egy olyan kulcsfigura jelenik meg, aki egyszerre szolgál pszichológiai tanácsadóként és morális iránytűként mindkét főszereplő számára, miközben saját ambícióit sem fojtja el.

A sorozat párbeszédei rendkívül élesek, tele szarkazmussal, okossággal és popkulturális utalásokkal. A forgatókönyvírók mesterien vegyítik a Wall Street szlengjét és a klasszikus retorikai játszmákat, amelyek egyaránt lenyűgözhetik a pénzügyi világ ismerőit és az átlagos nézőket. Mindemellett a sorozat képes arra, hogy a pénzügyi manipuláció legbonyolultabb részleteit is érthetővé és izgalmassá tegye. Nem az számít, hogy pontosan megértjük-e a shortolás vagy a tőzsdei machinációk technikai részleteit… az igazi feszültség az emberi sorsokban, a manipulációban és a hatalom megszerzésének szándékában rejlik.

A Milliárdok nyomában nemcsak a pénzről szól. A hatalom megszerzésének, megtartásának és elvesztésének pszichológiája a sorozat valódi motorja. Ahogy a szereplők egyre magasabb szintekre jutnak, az őket mozgató motivációk is elmélyülnek. Mit jelent valóban nyerni? Mennyit ér az, ha mindened megvan, de nincs, akivel megoszd? Ezek a kérdések folyamatosan ott lüktetnek a cselekmény mélyén.

A sorozat azt is ügyesen bemutatja, hogyan működik a hatalom hierarchiája. A legfelsőbb szinten nem a törvények, hanem a befolyás és az alkuk mozgatják a szálakat. Chuck és Axe háborúja nem arról szól, hogy ki követi a szabályokat, hanem arról, hogy ki tud jobban játszani a szabályokkal.

Paul Giamatti lenyűgöző játéka egyensúlyt teremt az ügyész karakterének sötét és idealista oldala között. Damian Lewis sármos, de egyben fenyegető Axelrodja a sorozat egyik legerősebb pontja, a nézők egyszerre szurkolhatnak neki és ítélhetik el tetteit. Maggie Siff karaktere pedig az érzelmi és pszichológiai tengelyt biztosítja, miközben ő maga is folyamatosan fejlődik a történet során. A rendezés feszes és dinamikus, a sorozat ritmusa végig fenntartja a feszültséget. Az epizódok képesek váratlan fordulatokkal sokkolni a nézőt, de soha nem válnak kiszámíthatatlanná vagy öncélúvá. A sorozat egyik legnagyobb érdeme az, hogy kritikát fogalmaz meg a modern kapitalizmus és a jogi rendszer működéséről anélkül, hogy didaktikus lenne. Nem mondja meg, kinek van igaza inkább arra hívja fel a figyelmet, hogy a hatalom világában a győzelem sokszor erkölcsi áldozatokkal jár.

Egy magával ragadó sorozat, amely túlmutat a pénzügyi drámák megszokott sémáin. Briliáns karakterábrázolás, éles dialógusok és mélyreható erkölcsi kérdések teszik valódi mesterművé. Ha valaki szereti az olyan sorozatokat, amelyek nemcsak szórakoztatnak, hanem elgondolkodtatnak is, a Milliárdok nyomában kötelező darab. Itt nemcsak a pénz forog kockán, hanem az emberi lélek is.

Nála 10 pontból- 11.

Fotó forrás:MAX